Гран Канария, Някакви

Калима

статия на ©Събина Брайчева

Ако си търсите местенце с много хубав и топъл климат, Канарските острови са определено много добра опция. И най-вече южната част на остров Гран Канария, където съм живяла и аз. Политически испански, но географкси част от Африка, времето там е слънчево и топло в 95% от случаите. Зимата е най-добрия сезон за мен, с дневни температури около 25 градуса (макар нощта понякога да става леко хладно, най-ниските градуси, които съм хващала аз, са 11🙂 ). През лятото темепературите се въртят около 30-35 градуса. Да, жега си е, но доста поносима жега, заради сухия климат на острова. Сигурно очаквате точно обратното, повече острови имат много влажен климат, но вероятно Сахара, която е само на някакви си стотина километра, допринася Канарите да се славят с титлата „острови с най-сух климат“. Долната извадка е от 30.08.2010 година. Ако не обичате дъжда – между април и октомври рядко вали такъв, ако се случи е изключение и едва ли ще трае повече от десет минути.

Всичко звучи прекрасно, докато някой щастлив ден през пролетно-летния сезон не се събудите и не видите през прозореца нещо като мъгла (мъгла на острова не съм виждала, дъга не съм виждала, гръмотевици и светаквици са ми се случвали само веднъж, малко преди Коледа, 2009 година).

©Sabina Braycheva

Но това не е мъгла. Това са песъчинки, които носи във въздуха така наречената калима. Калима е силен вятър, който идва от пустинята Сахара. При наличието му градусите минават 40. Скоростта му понякога става ураганна, има повалени дървета, счупени прозорци.

©Sabina Braycheva

За да си представите по-точно какво е усещането при калима, в някой от най-горещите летни дни, когато минава 40 градуса, пуснете срещу себе си мощен калорифер, като нека някой хвърля шепи с пясък върху вас. Спасение от калимата няма нито навън, нито вътре, но все пак вътре поне дробът ви не се пълни с пясък (който въпреки това се натрупва вътре на купчинки близо до прозорци и врати.). Тези снимки са от първата калима, която съм преживяла, когато към 3 часа през нощта беше 44 градуса и всички съседи от комплекса, в който живеех, се изсипаха на басейна, за да се разхладят.

Най-горещата калима, която ми се е случвала беше  в началото на август, 2010 година, точно преди да разбера, че съм бременна🙂. Тази калима дойде към 3 през нощта и за около 5 минути градусите от 23-24 се покачиха на 48. На другия ден, когато градусите паднаха на около 40, ми се струваше, че е доста прохладно🙂 .

©Sabina Braycheva

©Sabina Braycheva

©Sabina Braycheva

About Rois

Ithil' quessir or Moon elf, mum of the Moon prince and artist.

Коментари

4 thoughts on “Калима

  1. Тоест всичко е прекрасно докато не се появи тоз вятър…Щом 40 градуса ти се виждат прохладни🙂

    Posted by borislavam | понеделник, 24 октомври, 2011г., 16:19
  2. Всичко което сте публикувала е много красиво,Гран Канария е мое любимо място и приоритет,иска ми се да ви питам някой важни за мен неща тъй-като ми предстоят неща свързани с острова,ще се радвам да се запознаем и да попитам някой неща ако нямате нищо против.Пишете ми ако може на jotto_76@abv.bg

    Posted by Стилиян Димитров | неделя, 6 април, 2014г., 12:47

Вашият коментар

Join 755 other followers

Blog Stats

  • 348,262 hits
октомври 2011
M T W T F S S
« Септ   Ноем »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
free counters
