лични и общи

Размисли и сънища в деня на Света Марина

Света МаринаКазват, че Света Марина се явява в сънищата на тези, които вярват в нея.

Аз не се определям като християнка. Много от нещата, които християнството твърди, че са истина, за мен звучат твърде нелогично, а донякъде и несправедливо и не мога да приема тази религия за своя. Нямам нищо против принципите на християнството и стремежа да ни научи на добро към ближния. Но това общо взето е заложено в почти всяка една религия и философия. Та, аз не съм вярваща. Но към голяма част от жените, които християнството  по някакъв начин почита, имам едно по-различно отношение. Не знам дали е защото самата аз съм жена, дали защото като цяло в библията се говори много повече за мъжете и тяхната роля,  или защото вярвам в женското начало. Да, за мен представата на хората в древността за заобикалящия ги свят е била няколко идеи по-вярна, от  нашия светоглед в момента. Може би защото са били по-близо до природата. Не че съм някакъв специалист, но доколкто съм запозанта, в една голяма част от древните вярвания на почит е женското начало, защото жената е тази, която носи живот и дава живот. Много древни общества са били матриархални. Но… нека не изпадам в подробни разсъждения за това как, според някои мои теории, през вековете мъжа е осъзнавал силата си и се е наложил с нея като водеща фигура, а в последните хилядолетия всякак се е постарал да омаловажи ролята на жената в съществуването на човечеството. Момента със създаването на библията и подбирането на именно онези четири евангелия(според  някои източници евангелията са били 80-90 на брой), които са служели най-добре на тогавашните участници в Първия вселенския събор в Никея е типичен пример за това.

Но не, няма да водя теологически спорове за истинността на библията и нейната тенденциозност(тук съм сигурна, че вече изгубих дълбоко религиозните християни, но и без това не мисля, че те представляват голяма част от читателите ми). Жените в християнството е нещото, което все още ме кара да се замислям за тази религия и да допускам, че някои от притчите в библията, съдържат някаква доза истина. Дева Мария, разбира се, е от най-голямо значение за мен, според баба ми, тя е и моя спасителка. Не знам вярно ли е или не, но когато бях в първи клас, бях сериозно болна, двустранна вирусна пневмония, последвала торакоцентеза, месеци на легло, и прогнози от лекарите за минимален шанс за моето оцеляване. Но ето ме тук, 24 години по-късно, жива и здрава. В никой случай няма да отрека усилията на лекарите да ме спасят, но, ако питате баба ми, спасила ме е Света Богородица, на която тя се е молила през цялото време, докато съм била болна. Няма гледачка, при която да съм отишла и да не ми е казала, че мен Богородица ме закриля. Това било защото съм родена между двата големи богородични празника – Успение Богородично(15-ти август)  и Рождество Богородично(8-ми септември). Всички родени  този период били закриляни от пресветата майка. Не знам дали е заради историята на баба ми, заради гледачките или заради това, че е жена, но Дева Мария е един от малкото светци, които будят у мен почитание. Макар никак да не вярвам в историята за непорочното зачатие, но това е съвсем друга тема и тя не влияе на отношението ми.

Другата жена от библията, на която тодавам значение е, разбира се, Мария Магдалена. Моята любима астроложка, Линда Гудман, в една от книгите си изказва теория, че Дева Мария и Мария Магдалена са носели една и съща душа, съдбовно свързана с Исус Христос  и като негова майка, и като негова любима. Да, аз съм от онези еретични привърженици на теорията, че Мария Магдалена е била всъщност любимата на Исус Христос, и то далеч преди да съм чела „Шифърът на Леонардо”.  Според мен тя е имала огромно значение за Христос(може да не съм християнка, но вярвам, че той е съществуал, само че едва ли е бил божи син, а просто революционер, който се е опитвал по някакъв начин да помогне на народа си, нещо като нашия Левски) и важността й не е била така второстепенна, както е описано в библията. Ето тук, според моите теории, е голяма ролята на създателите на Библейския канон, които са се постарали в Библията да влязат текстове, които отричат подобни взаимоотношения между Исус Христос и Мария Магдалена.

Но и това е друга тема. Ако сте се зачитали в някои от моитя статии за празниците в България(писала съм такива предимно за празниците от октомври до декември, просто за другите не ми остава време), вероятно сте забелязали, че  мен силно ме вълнува момента, в който християнството се преплита с езическите обичаи на българите. А това се случва почти на всички празници. Днес реших да се поровя за чисто народните вярвания около Света Марина, тъй като и тя е една от светиците, чието има казвам с почит. Защо – и аз не зная. Не съм запоната с историята й, единственото, което знаех до днес е, че нашия народ счита днешния ден за последния от горещниците(трите най-горещи дни през годината). Може би роля играе това, че винаги съм имала поне по една Марина около мен, една от най-близките ми приятелки, която обичам ужасно много, също се казва така. И така, днес попаднах на текста, че Света Марина се явява в сънищата на тези, които вярват в нея, пророкува и напътства действията им. Понякога такива разкрития ме оставят като гръмната.

Преди пет години живеех в друга държава. Трябва да кажа, че по време на един лагер в Обзор, преди двайсетина години, разбрах, че въобще има такъв празник през лятото, като така и не успявах да запомня точната дата. А в онзи период в чуждата държава, бях толкова отксъната от всичко, че често не знаех коя точно дата е днес, камо ли да си спомням какъв празник се празнува в далечна България на този ден.  И така пред пет години, през юли, сънувах сън, в който раждам момче. Другите подробности вече не помня, но най-силно от целия сън ме впечатли това, че кръстих детето Марин(това име не ми е особено любимо за мъж) и когато всички ме питаха защо го кръщавам така, казвах, че защото е заченат на деня на Света Марина. Събудих се, съня ехтеше в ума ми, за всеки случай реших да проверя на коя точно дата е този празник и се оказа, че е на деня, в който го бях сънувала – 17-ти юли. Реших, че това е просто подсъзнанието ми, което ми напомня да честитя имения ден на моята любима приятелка, иначе със сигурност щях да забравя да й се обадя.

Съня беше скоропостижно забравен по-късно, имах други терзания тогава, не се сетих за него и на следващата година, когато около мен се случваха интересни неща и се въртяха интересни хора. Сетих се ненадейно за този сън две години по-късно, през 2011 година, когато вече бях майка на момченце на два месеца и половина. И когато се сетих се стреснах сериозно за момент. Сина ми има две имена. Първото, Симон, няма нищо общо със съня ми. Стана така обаче, че името, което всички ползват, за да се обръщат към сина ми, не е първото, а е второто му име. А второто му име е Мартин – съня го беше объркал с една буква. И не само това – по мои изчисления, най-вероятната дата за зачеване на сина ми е 27-ми юли. Отново съня е объркал само с една цифричка. Винаги съм смятала, че душата на сина ми по някакъв начин се е опитала да ме предупреди за появата си чрез този сън(между другото това далеч не е единственото предупреждение, но за другите – друг път). Прочитайки днес обаче, ми става ясно,  че може би не само аз имам специално отношение към Света Марина, а и тя към мен, и в един  от своите горещници, тя е решила да ме посети и да ми покаже бъдещето.

Да, когато човек иска да вярва в нещо, той вижда знаци навсякъде.  Но затова е вяра, за да ни крепи дори тогава, когато логиката ни се губи.

About Rois

Ithil' quessir or Moon elf, mum of the Moon prince and artist.

Коментари

Все още няма коментари.

Вашият коментар

Join 755 other followers

Blog Stats

  • 349,146 hits
юли 2014
M T W T F S S
« Юни   Авг »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
free counters
